سلام الله علیها

کتاب اقتصاد خرد

کتاب اقتصاد خرد - بهبهانی

مؤلف: محمدعلی بهبهانی

تحولات بسیار شگفت و شگرف علم اقتصاد، مؤلف را برآن داشت تا ابتدا به مهمترین گرایش های اقتصاد پرداخته و آن را به صورت نوین تدریس نموده و زمینه بیشتری را جهت آشنایی نواندیشان و نظریه پردازان اسلامی با این علم فراهم نماید.

در این راستا علم اقتصاد خرد و کلان به عنوان محور درس انتخاب شده و کتاب اقتصاد خرد تأليف منکیو که یکی از بهترین کتاب های علم اقتصاد است و با زبان ساده مسائل آن را بیان داشته و به عنوان یکی از پرفروش ترین کتابهای این علم معرفی شده، برای تدریس برگزیده شد.

اثر حاضر محصول تدریس این کتاب است که به عنوان درسنامه اقتصاد خرد پیشرفته برای آشنایی دوستان اهل علم با مباحث اقتصاد خرد نوین تدوین شده است.

این اثر دارای فیلم و صوت های آموزشی نیز می باشد

تعریف اقتصاد خرد

(Microeconomics) اقتصاد خرد مبتنی بر مدل‌هایی از مصرف‌کنندگان یا شرکت‌ها (که اقتصاددانان آن را عامل می‌نامند) است که در مورد خرید، فروش یا تولید تصمیم می‌گیرند – با این فرض که این تصمیم‌ها منجر به تسویه کامل بازار (تقاضا برابر با عرضه) و سایر شرایط ایده‌آل می‌شوند.

شما می توانید به صورت رایگان این آموزش ها را مطالعه کنید.

سر فصل های اقتصاد خرد به ترتیب زیر است 👇

بخش 1: آشنایی با علم اقتصاد

بخش 3: نظریه ارزش و قیمت

قیمت چیزی است که می پردازید و ارزش چیزی است که دریافت می کنید
هنگامی که شما یک محصول یا یک سهام را خریداری می کنید، یک قیمت بازار مشخصی وجود دارد که پرداخت می کنید. به خصوص وقتی صحبت از سهام می شود، قیمت بازار بر اساس ترکیبی از عوامل ذهنی و عینی است.

بخش 4: عرضه و تقاضا

تقاضا، در علم اقتصاد، تمایل و توانایی مصرف کنندگان است. مقدار معینی از کالا یا خدمات را با قیمت معین خریداری کنید. عرضه اراده است. فروشندگان برای ارائه مقدار معینی از یک کالا یا خدمات با قیمت معین.

بخش 5: اقتصاد رفاه

اقتصاد رفاه چیست؟ اقتصاد رفاه مطالعه چگونگی تأثیر تخصیص منابع و کالاها بر رفاه اجتماعی است. این به طور مستقیم به مطالعه کارایی اقتصادی و توزیع درآمد و همچنین چگونگی تأثیر این دو عامل بر رفاه کلی افراد در اقتصاد مربوط می شود.

بخش 6: اقتصاد بخش عمومی

اقتصاد بخش عمومی تأثیرات درآمد، مخارج و تصمیمات سرمایه گذاری دولت را بررسی می کند. حوزه های مورد تاکید شامل سیاست مالیاتی، آموزش، حمل و نقل، فقر و رفاه، ارائه خدمات عمومی و توسعه اقتصادی است.

بخش 7: عملکرد بنگاه های اقتصادی

عملکرد اقتصادی بنگاه ها به نسبت نهاده ها به ستانده در فعالیت های تولیدی و عملیاتی در یک دوره زمانی معین اشاره دارد.

توضیحات بیشتر اقتصاد خرد 

کسب و کارهای کوچک نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصاد در سراسر جهان ایفا می کند. اقتصاد که در واحدهای تجاری کوچک یا افراد اداره می شود، به عنوان اقتصاد خرد، کسب و کار خرد یا بنگاه اقتصادی خرد شناخته می شود. جنبه های اقتصاد خرد اقتصاد با تخصیص منابع و توزیع درآمد بین افراد و کسب و کارها سروکار دارد. علاوه بر این، هدف آنها بررسی عواملی است که افراد و سازمان ها را برای درگیر شدن در فعالیت های اقتصادی تحت تأثیر قرار می دهد.

در واقع از کسب و کارهای کوچک به عنوان ستون فقرات اقتصاد، مسئول ایجاد شغل و رشد اقتصادی یاد می شود. آنها بخش قابل توجهی از مشاغل را در اقتصاد ایجاد می کنند و پتانسیل ایجاد نوآوری و رقابت را دارند. صنعت تجارت کوچک برای تضمین ثبات و پایداری اقتصادی حیاتی است و بنابراین دولت باید این بخش را تقویت کند.

دولت می تواند با ایجاد زیرساخت ها و ایجاد مقررات مطلوب، رشد صنعت کسب و کارهای کوچک را تسهیل کند. برخی از زیرساخت هایی که دولت می تواند برای مشاغل کوچک فراهم کند شامل حمل و نقل، شبکه های ارتباطی و برق است. این زیرساخت ها به کسب و کار کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به موقع و کارآمدتر منتقل کند. علاوه بر این، مقررات دولتی باید از صنعت کسب و کار کوچک حمایت کند، از جمله سیاست هایی که از نوآوری، رقابت و کارآفرینی حمایت می کند.

یکی دیگر از عوامل مهمی که به کسب و کارهای کوچک کمک می کند، دسترسی به منابع مالی است. کسب‌وکارهای کوچک اغلب در دسترسی به منابع مالی با مشکل مواجه هستند، بنابراین، دولت باید به ایجاد یک محیط مالی دوستانه و آسان کمک کند. علاوه بر این، دسترسی به اطلاعات بازار نیز ضروری است. اطلاعات بازار مناسب به کسب و کارهای کوچک کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به طور مناسب بفروشند.

در نتیجه، کسب‌وکارهای کوچک نقش حیاتی در اقتصاد دارند و دولت باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها، مقررات مطلوب، منابع و دسترسی به اطلاعات بازار، رشد و پایداری آن را تشویق کند. این به ایجاد یک سیستم اقتصادی با ثبات تر و قوی تر کمک می کند که هم برای افراد و هم برای مشاغل مفید باشد.

محمدعلی بهبهانی

محمدعلی بهبهانی

استاد درس خارج فقه و اصول، تفسیر و اقتصاد حوزه علمیه (مؤسس و مدیر پژوهشکده)

آخرین مطالب ...
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تورم سال 1403 کشور ایران
تورم سال 1403 کشور ایران
پژوهشکده الزهرا
On 30 فروردین 1403

تورم چیست؟ به گفته صندوق بین المللی پول: تورم اندازه‌گیری می‌کند که مجموعه‌ای از کالاها و خدمات در یک دوره معین، معمولاً یک سال، چقدر گران‌تر شده‌اند Inflation measures how much more expensive a set

بیشتر بخوانید
48 کشور بزرگ اقتصادی جهان
48 کشور بزرگ اقتصادی جهان
پژوهشکده الزهرا
On 15 مرداد 1402

سلام به پژوهشکده الزهرا (سلام الله علیها) خوش آمدید. بیایید رتبه بندی اقتصادی کشور های جهان را مطالعه کنیم. و به نظر شما رتبه ایران کدام است؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید. این آمار

بیشتر بخوانید
خصوصی سازی در ایران + دلایل شکست
خصوصی سازی در ایران + دلایل شکست
پژوهشکده الزهرا
On 9 مرداد 1402

خصوصی سازی چیست؟ تعریف ساده: دولت، سازمان ها و اموال خود را به اشخاص غیر دولتی بدهد. مثلا اگر باشگاهی ورزشی در اختیار دولت است می تواند آن را به یک شخص بفروشد یا به

بیشتر بخوانید
تورم سال 1402 کشور ایران
تورم سال 1402 کشور ایران
پژوهشکده الزهرا
On 16 خرداد 1402

تورم چیست؟ تورم 1403 ایران را اینجا بخوانید به گفته صندوق بین المللی پول: تورم اندازه‌گیری می‌کند که مجموعه‌ای از کالاها و خدمات در یک دوره معین، معمولاً یک سال، چقدر گران‌تر شده‌اند Inflation measures

بیشتر بخوانید
قبلی بعدی
5,0
Rated 5 out of 5

40 پاسخ

    1. در دولت در بخش‌های مختلف به اقتصاددانان نیاز است. در سازمان برنامه و بودجه، در تدوین نظام مالیاتی، در تحلیل اطلاعات و داده‌ها پیرامون اشتغال و بیکاری و در سیاست‌های پولی جهت مهار تورّم؛ همانند بررسی حجم پول و مقدار نقدینگی و سایر سیاست‌های بانکی و در امثال این امور، به وجود اقتصاددانان برتر نیازمند هستیم.
      برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
      https://p-alzahra.com/divisions-economics/

    1. در حوزه اقتصاد خرد، هدف تجزیه و تحلیل یک بازار واحد است – برای مثال، اینکه آیا افزایش قیمت در صنعت خودرو یا نفت ناشی از تغییرات عرضه یا تقاضا است.

    1. اقتصاد خرد مطالعه اقتصاد در سطح فردی، گروهی یا شرکتی است. در حالی که اقتصاد کلان مطالعه یک اقتصاد ملی به عنوان یک کل است. اقتصاد خرد بر موضوعاتی تمرکز دارد که افراد و شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اقتصاد کلان بر روی مسائلی تمرکز دارد که بر کشورها و اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد.

    1. موضوعات مطرح شده در اقتصاد خرد به تعامل خانوارها و مشاغل اشاره دارد. موضوعات اصلی عرضه و تقاضا، تعادل، رقابت، حداکثر کردن سود و هزینه فرصت هستند.

    1. بر اساس در نظر گرفتن زمان در مدل های مختلف، تحلیل های اقتصاد خرد را می توان به سه نوع زیر تقسیم کرد:

        میکرو استاتیک.

        میکرو استاتیک مقایسه ای

        میکرو دینامیک.

    1. چهار اصل تصمیم‌گیری اقتصادی عبارتند از:

        (1) مردم با معاوضه مواجه می‌شوند.
        (2) هزینه چیزی چیزی است که برای بدست آوردن آن از دست می دهید.
        (3) افراد منطقی در حاشیه فکر می کنند. و
        (4) مردم به مشوق ها پاسخ می دهند.
    1. همانطور که قبلاً ذکر شد، مطالب درسی AP Microeconomics برای تقلید از یک دوره مقدماتی در سطح کالج طراحی شده است، بنابراین مطمئناً دشوارتر از کلاس استاندارد دبیرستان خواهد بود. دانش آموزانی که با موضوعات اقتصادی – یا نحوه کار با داده ها آشنا نیستند – ممکن است آن را چالش برانگیز بدانند.

    1. اقتصاد خرد هنگام تصمیم گیری در مورد محل قرار دادن پول برای سرمایه گذاران مهم است. عوامل کلان اقتصادی مانند افزایش نرخ بهره یا کاهش تولید ناخالص داخلی می تواند ارزش سهام در بازار را کاهش دهد.

    1. آلفرد مارشال

      آلفرد مارشال FBA تأثیرات کارلایل دوپویت جوونز پارتو راسکین سیدگویک والراس مشارکت پدر اقتصاد خرد و اقتصاد رفاه بنیانگذار اقتصاد نئوکلاسیک اصول اقتصاد (1890) قیچی مارشالیایی اقتصاد داخلی و خارجی مارشال

    1. 1) اقتصاد خرد به عنوان نظریه قیمت نیز شناخته می شود. 2) اقتصاد خرد به مطالعه واحد اقتصادی فردی می پردازد. 3) اقتصاد خرد تعادل جزئی را تجزیه و تحلیل می کند. 4) تئوری های اقتصاد خرد مبتنی بر مفروضات خاصی است.

    1. سلام
      در نهایت، اقتصاد خرد مربوط به انتخاب ها و انگیزه های انسانی است. بیشتر مردم از طریق مطالعه منابع کمیاب، قیمت پول و عرضه و تقاضای کالاها و خدمات با اقتصاد خرد آشنا می شوند.

    1. هر دو دوره مقدماتی مهم هستند – و هر دو باید زودتر گذرانده شوند. بسیاری از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند ابتدا اقتصاد خرد را انتخاب کنند، زیرا به نظر می‌رسد در زندگی روزمره آنها کاربرد بیشتری دارد، بنابراین درک مفاهیم باید آسان‌تر باشد.

    1. تکنیک های رایج ریاضی در دروس اقتصاد خرد شامل هندسه، ترتیب عملیات، تعادل معادلات و استفاده از مشتقات برای آمار مقایسه ای است.

    1. در اینجا چند نمونه از اقتصاد خرد آورده شده است: چگونه یک کسب و کار محلی تصمیم می گیرد بودجه خود را تخصیص دهد. چگونه شهری تصمیم می گیرد مازاد دولت را خرج کند. بازار مسکن یک شهر/محله خاص

    1. شرکت ها به اقتصاددانان خرد نیاز دارند تا تأثیر مالی کسب و کار خود را بهتر درک کنند. بینش و یافته های آنها به شکل دادن به استراتژی ها و اهداف تجاری کمک می کند. اساتید کالج، اقتصاددانان، کارآفرینان و مشاوران کسب و کار همگی می توانند دانش اقتصاد خرد را در کاری که انجام می دهند به کار ببرند.

    1. سلام
      راگنار فریش یک اقتصاددان نروژی است که برای اولین بار در سال 1993 اصطلاحات «اقتصاد خرد» و «اقتصاد کلان» را ایجاد کرد.

      طبقه بندی علم اقتصاد به دو شاخه (Marco Economics و Micro Economics) توسط Ragnar Frisch انجام شد. اصطلاح اقتصاد خرد و اقتصاد کلان برای اولین بار توسط یک اقتصاددان نروژی به نام راگنار فریش در سال 1933 ابداع شد.

  1. آخرین اخبار اقتصاد خرد:

    اخبار اقتصاد خرد در ایران در هفته گذشته عمدتاً حول محور سه موضوع اصلی بود: بازار سرمایه، بازار کار و بازار خودرو.

    در مورد بازار سرمایه، خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به دلیل انتقادات نهادهای مختلف منتفی شد. همچنین، معاون وزیر کار اعلام کرد که دستمزد سالی یکبار افزایش می‌یابد و امکان ترمیم دستمزد کارگران در طول سال وجود ندارد.

    در مورد بازار کار، گزارش شد که خودروسازان به جای خودرو، قیر و خشکبار صادر می‌کنند. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت تولید خودرو در ایران ایجاد کرده است.

    در مورد بازار خودرو، قیمت خودروهای هایما در بازار ایران با کاهش شدیدی مواجه شده است. این کاهش قیمت ناشی از افزایش عرضه خودروهای هایما در بازار است.

    به طور کلی، اخبار اقتصاد خرد در ایران در هفته گذشته نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران است. بازار سرمایه با ابهاماتی مواجه است، بازار کار با چالش‌هایی روبرو است و بازار خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *